21 jun 2013

St. Thomas.



We krijgen een goede plaats in Crown Bay Marina op St. Thomas (U.S. Virgin), we maken de boot schoon en halen de genua eraf om zo min mogelijk wind te vangen als we op de Sampogracht gaan. We regelen vluchten terug en kunnen via de lokale telefoon van de jachthaven alle verdere aansluitingen regelen en uitzoeken. We gebruiken de zaterdagmiddag nog om het carnaval in Charlotte Amalie (de hoofdstad van St. Thomas) te bezoeken. Het is een echt vrolijk caribisch geheel met veel kleuren, dansers en danseressen in mooie kleding. Wat opvalt, is dat ze heel gemengd zijn, jong en oud, heel slank en heel dik, maar niemand trekt zich iets  van hun figuur of leeftijd aan, ze genieten gewoon.

Als we terug zijn aan boord en alles afgehandeld hebben, besluiten we toch maar buiten voor anker de komst van de Sampogracht  (het schip van Sevenstar) af te wachten. We verlaten de haven en gaan aan de overkant bij Water Island voor anker. Hans kan nu weer heerlijk zijn rondjes om de boot zwemmen en we genieten van de vrijheid.
Zondagmiddag 28 april zien we de Sampogracht de geul inkomen en afmeren aan de kade bij St. Thomas. Nu komt alles toch wel erg dichtbij en we zien steeds meer boten die ook geladen moeten worden. De maandag gebruiken we om het dek van de Drammer te poetsen en het chroom nog eens te beschermen. We poetsen zo hard, dat bij mij de vellen aan mijn vingertoppen hangen, en als Hans de verrekijker pakt om alles op de Sampogracht te bekijken lost een deel van het omhulsel op. Toch wel agressief spul die chroom polish. We hebben geregeld contact met Hans Kottman van de Sevenstar wanneer we geladen zullen worden.
De planning wordt niet gehaald, dat is al snel duidelijk en we horen dat we pas 1 mei geladen zullen worden.
De kroningsdag vieren we met de bemanning van de Cedo Nulli, een Nederlands stel, dat ook uit Scheveningen komt en bezig is aan en rondje Carieb. Zij nemen de oranje bitter, of iets dat er op lijkt mee en we proosten op het nieuwe koningspaar en laten het ons goed smaken. De vertraging op de Sampogracht wordt veroorzaakt door een heel grote catamaran (110 foot) die zijn mast verloren is. Het is een heel precies werk om die goed op het dek te krijgen omdat hij zo groot is, dat hij niet tussen de twee vaste kranen door kan. We horen van Sevenstar, dat ze zo verlaat zijn, dat ze de haven moeten verlaten, omdat er al een cruise schip gepland is voor 1 mei. Ze gaan tot laat door met laden, maar komen niet klaar en varen af. Het is een raar gezicht om ze te zien vertrekken en hopen er maar het beste van.
Het cruiseschip de Allure of the Sea komt verlaat de haven binnen en gaat daarom ook pas weer 's avonds laat weg. De programma's op de wal zijn allemaal geboekt en het is echt een heel groot schip, dus veel mensen. Zo gauw als het cruiseschip weg is zien we in het donker de Sampogracht weer aankomen en afmeren. We krijgen telefoon, dat we om tien uur 's avonds geladen zullen worden.
We weten precies wat ons te wachten staat, omdat we het al zo vaak gezien hebben vanaf onze ankerplek. Het laden gaat heel precies en de steunen, waarop de Drammer staat worden vast gelast op het dek, evenals de steunen tegen de kiel. De Drammer staat als een huis.

's Nachts om 2.00 uur zijn we in het hotel, waar we om 5.30 alweer moeten vertrekken om de ferry naar British Virgin te halen. Met de taxi naar de fast ferry die ons naar Tortola op British Virgin brengt, daar dan weer met de taxi naar de airport op Beef Island. Van Beef Island vliegen we naar St. Maarten en van St. Maarten vliegen we met Air France via Parijs naar Amsterdam. Een lange vlucht, maar we laten de Drammer achter in vertrouwde handen.


Geen opmerkingen: